zaterdag 28 januari 2012

baba ganoush van rode bietjes




Al even terug kwam ik op de site Taste of Beirut dit recept voor baba ganoush van bietjes tegen. Tot voor kort dacht ik de laatste der Mohikanen te zijn die die gek is op rode bietjes, maar ik begrijp dat rode biet de ontdekking van 2011 is. En inderdaad voorop de Allerhande deze maand staat een bietjessalade. Als je het echt volgens de kookmores wilt doen, rooster je de rauwe biet in de oven voor een intense smaak. Koken in een snelkookpan vind ik gemakkelijker. En bij kant en klaar is het geen werk meer.

Rond deze baba ganoush bedacht ik de rest van het eten. Marokkaanse tajine met marokkaans anijsbrood, geroosterde groene paprika met gezouten citroen, olijfolie, citroensap en peterselie, bladerdeegflapjes met spinazie, feta en een mespunt piment, en yoghurt/feta dip bestrooid met  za'atar.

Met dit maal kon ik wel aankomen bij de Boonstra's die na een dag schuren, plamuren en lakken in hun nieuwe huis, zo eentje waar de makelaar je tijdens de bezichtiging zegt vooral door de dingen  heen te zien, wel trek hadden. Ondanks mijn irritante gewoonte om vooraf te zeggen dat ik niet wist of die baba ganoush wel te eten was (ik dacht dat ik daar overheen was, maar wat zijn slechte gewoontes toch sterk), smaakte het erg goed.  


Baba ganoush van rode biet
aangepast van Taste of Beirut
* 1 grote gekookte biet
* sap van een citroen

* 1 teen knoflook
* 2 eetlepels tahin
* 1 eetlepel granaatappelstroop (nar in de turkse winkel)
* lepel turkse of griekse joghurt
* ( 2 gehakte walnoten)
*  ( granaatappelpitten als garnering)
* beetje gehakte peterselie

Schil de rode biet en doe in stukken in de keukenmachine. Wrijf de knoflook met wat zeezout fijn in een vijzel en voeg aan de biet toe met citroensap, tahin, en granaatappelstroop. Maal het mengsel fijn. Doe in een mooi kommetje. Roer de joghurt erdoor zodat er een mooi streeppatroon komt. Bestrooi met walnoten en peterselie of granaatappelpitten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten