vrijdag 11 augustus 2023

Quinoa salade

 

Eind juni in Groningen at ik voor het eerst quinoa. Een AH-salade bij de lunch van vrienden. Lekker en een goede tip. Gisteren heb ik deze salade geprobeerd zelf te maken en het was goed gelukt. De hoeveelheden hieronder zijn voor 2 bakjes. Kan als lunch en handig mee te nemen als onderdeel van bijvoorbeeld een maaltijd op een strand.
AH verkoopt het als een smaakvolle salade met quinoa, sojabonen, noten, pompoenpitten en soja-gember-sesamdressing. Pompoenpitten had ik niet in huis en heb ik vervangen door zonnebloempitten. De dressing heb ik gemaakt zonder gember maar achteraf was een beetje gembersiroop best een goed idee geweest. Ik gebruikte het sap van een hele citroen en dat was niet te proeven. Maar wees voorzichtig in hoeveelheden van het citroensap en de sesamolie want het kan snel toch te veel zijn.

Ingrediënten
110 gram quinoa
1 wortel
2-3 eetlepels tuinerwten
100 gram edamame boontjes
25 gram gepelde pistachenoten
15 gram licht geroosterde zonnebloempitten
2 eetlepels licht geroosterde sesamzaadjes
20 gram amandelen

Voor de dressing
1 citroen
Olijfolie
2 theelepels sesamolie
1 theelepel suiker
1 theelepel ketjap
2 theelepels paprikapasta
(2 theelepels gembersiroop)

Kook de quinoa gaar zoals beschreven op de verpakking. Er is een vaste verhouding tussen quinoa en heet water. Aan de kook brengen en daarna ongeveer 12 minuten op laag vuur laten garen. Daarna goed omscheppen met een vork en laten afkoelen.
Kook de tuinerwten en edamame boontjes ook gaar en laat ze uitlekken.
Rasp de wortel en meng alle groente met de quinoa en de noten en zaden.
Maak de dressing en meng goed met de salade. Laat de smaken een tijdje intrekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten