donderdag 16 december 2010

kerstkoekjes


De meiden zitten op school al helemaal in de kerstsfeer en vragen wanneer we nu eindelijk eens kerstkoekjes gaan bakken.Ze bedoelen dan zweedse peperkoekjes oftewel pepparkakor Alleen dat deeg vraagt voorbereiding want moet een nacht in de koelkast rusten. Andere kerstkoekjes wilde ik bakken en ik werd op mijn wenken bediend door de NYtimes die lezers vroeg om recepten van holiday cookies in te sturen. Zie de link voor heel veel verschillende,bijzondere koekjes. En zo mooi! Deze variatie voeg ik er aan toe: zandkoekjes met kardamon en gekonfijte sinaasappelschil die je dus zelf kunt maken zoals ik deed of gewoon op de markt koopt in Amsterdam of Haarlem.

zandkoekjes met kardamon en sinaasappelschilbenodigdheden voor 24 koekjes:
* 200 gr bloem
* 100 gr witte basterdsuiker
* snufje zout
* halve theelepel kardamon (ik vermaalde de inhoud van 6 kardemonpeulen met het snufje zout)
* 150 gr boter

Roer de bloem, basterdsuiker, zout en kardemon door elkaar. Doe de boter in blokjes erbij. Vermeng met je vingertoppen de boter door het meel totdat de boter kruimels zijn geworden. Snijd de sinaasappelschil in kleine stukjes en doe door het deeg. Kneed nu het deeg met je handen tot een bal. Als dit niet lukt, kun je een eetlepel koud water toevoegen. Laat een deeg even opstijven in de koelkast. Verwarm de oven op 175 graden.
Vorm de deegbal tot een staaf en snijd met een nat mes plakjes van. Of rol het deeg uit op een met bloem bestoven werkvlak tot een dikte van ongeveer 3 mm. Steek hier met vormpjes koekjes uit. De meiden legden op elk koekje een stukje gekonfijte sinaasappelschil, maar in stukjes door het deeg lijkt me lekkerder.
Bak de koekjes ongeveer 15 minuten in de oven. Ze hoeven niet bruin te worden. Laat afkoelen zodat ze ietsje harder worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten