zondag 27 december 2009

Karien's zucotto



Een italiaanse nagerecht dat we eerste kerstdag gegeten hebben bij de familie van de reclameman waar we met 17 personen tussen de 73 en 6 jaar aan tafel gingen. Net als bij veel families van deze omvang neemt iedereen een gerecht voor zijn rekening. Zucotto was mijn keuze omdat ik het al twee dagen van te voren te maken kon maken, daarbij ziet er indrukwekkend uit en is het ook nog heel erg lekker. Een paar jaar geleden had mijn zus dit nagerecht op mijn verzoek al klaargemaakt voor mijn schoonfamilie. Natuurlijk had ik haar destijds de credits gegeven dus dit jaar was de vraag of ik het wel net zo lekker kon maken. En dat is zeker gelukt al had ik de geroosterde amandelen direct door de stukjes chocolade gegooid waardoor deze meteen smolten en ik geen mooi wit bruin onderscheid kreeg. Alles was bruin maar toch heel lekker en nu is er nog ruimte voor verbetering.

Zucotto voor 8 personen
Ingrediënten
• 1 hotelcake van 800 gram
• 0,4 dl Kirsch
• 0,3 dl Cointreau
• 0,4 dl Grand Marnier
• 0,650 liter slagroom
• 75 gram blanke amandelen geroosterd afgekoeld en , in stukjes gehakt.
• 50 gram pure chocolade (70% cacao) gehakt
• 100 gram pure chocolade (70% cacao) gesmolten
• 70 gram geroosterde hazelnoten, in stukjes gehakt
• 100 gram fijngehakte bigarreaux
• Cacaopoeder en poedersuiker ter garnering
Benodigdheden
Één ronde glazen vorm van twee liter inhoud.
Voorbereidingstijd/houdbaarheid/tips
Minimaal één dag, bij voorkeur twee dagen tevoren de zucotto klaarmaken om de smaken goed te laten intrekken. Bewaren in de koelkast.
De aangegeven hoeveelheden van de likeur zijn een minimum aantal deciliters. Iets meer toevoegen geeft uiteindelijk een sterkere likeursmaak.
Een vorm van twee liter is uiteindelijk een toetje voor 8-10 personen. Zucotto kan ook gemaakt worden in een vorm van één liter. Reken dan iets meer dan de helft van de genoemde ingrediënten.
Bereiding
1. Zet allereerst alle ingrediënten klaar. De amandelen en chocolade kunnen samen in de keukenmachine gehakt worden. Smelt de chocolade au bain-marie.
2. Snijd de cake in gewone plakken en bestrijk elke plak met een mengsel van de likeuren. Bekleed de glazen vorm met de cakeplakken en vul de gaatjes goed. Sprenkel het restant van de likeur over de cake. Zet de vorm in de koelkast.
3. Klop de slagroom stijf en maak twee porties. Schep de stukjes chocolade met amandelen en bigarreaux door een portie. Bestrijk de cake in de vorm ermee, maar laat ruimte in het midden vrij.
4. Roer de afgekoelde gesmolten chocolade en de hazelnoten door de tweede portie slagroom en vul hier het midden van de vorm mee.
5. Strijk de bovenkant glad en zet de vorm afgedekt in de koelkast.
6. Stort de zucotto vlak voor het serveren op een schaal en bestuif hem met poedersuiker en cacaopoeder. Indien gewenst kan hiervoor een sjabloon gebruikt worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten