zaterdag 5 februari 2011

ethiopisch eten IV: boerenkool met gekruide hüttenkäse

In Kenia heet deze kool Sukuma Wiki en dat betekent zoveel als "trekt me door de week". Deze kool is er altijd zelfs als er geen geld is voor ander eten.  Het wordt veel gegeten in Afrika, maar ook in de zuidelijke staten van de VS waar het collards greens heet. Op mijn moestuin vinden de vogels het ook erg lekker en haalt het mijn pan dus niet.  Het is goed te vervangen door onze vertrouwde boerenkool. In Ethiopië maken ze er een gerecht van met een soort hüttenkäse. De chilipeper kleurde mooi bij het groen van de kool en het wit van de kaas, maar ik kon de meiden niet nog meer pit aan doen dus deed ik het er niet doorheen. Het originele recept schreef erg veel boter voor dus dat heb ik ook aangepast.

Yegomen Kitfo (boerenkool met gekruide hüttenkase)
nodig voor de cottage cheese:
* een bakje hüttenkäse
* 3 eetl. Niter kebbeh (ethiopische boter) of olijfolie
* 1 teentje knoflook
* 1/4 theel gemalen kardamon
* 1/4  theel zout
* 1/4 theel. zwarte peper

nodig voor de boerenkool
* zak boerenkool van ongeveer 400 gram of 1 1 kilo aan de stronk
*  stukje verse gember van ongeveer 2 cm
* 1 teentje knoflook
* 1/4 theel. gemalen kardamon
* 2 eetl Niter kebbeh of olijfolie
* half uitje
* halve rode peper

Voor de gekruide hüttenkäse alle ingrediënten door elkaar, waarbij je knoflook vooraf kneust . Laat op kamertemperatuur even intrekken. Verwijder daarna de knoflook.

Kook de boerenkool in een klein laagje water gaar. Duurt ongeveer 20 minuten. Roer de rest van de ingrediënten door de boerenkool. Meng de boerenkool en de hüttenkäse voorzichtig. Strooi de rode peper er overheen zodat deze weer gemakkelijk te verwijderen is voor mensen die snel oververhit zijn en serveer met injera. Vast ook lekker bij rijst en een bonengerecht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten