dinsdag 16 november 2010

Zhug of Jeminitische pepersaus


Mocht iemand denken dat Jemen inderdaad een verschrikkelijk land is, vol radicale, terroristische moslims, zal bij deze foto verbaasd zijn. Prachtige beschilderde huizen in de hoofdstad Sana'a. Ook de natuur is heel mooi met met ruige bergen, wadi's en woestijn. De huizen worden boven op rotsen gebouwd, de mensen zien er bijzonder uit met vrouwen in prachtige doeken en mannen met tulbanden en kromzwaarden. Zonder Al Quaida zou het een populaire toeristische bestemming kunnen zijn. Ik ben er tweemaal geweest en zou dolgraag nog een keer langsgaan. De meeste mensen zijn vriendelijk en bijzonder gastvrij. Eten bij mensen thuis is een bijzondere ervaring. Iedereen zit in een kringetje en eet gezamelijk van gerechten. Vegetariërs kennen ze niet. Dus om de gastheer niet in verlegenheid te brengen, probeerde ik zelf kleine stukjes vlees uit de saus te vissen. Bleek het een soort ijsberg te zijn met boven de saus een klein stukje mager vlees en daaronder een groot brok, lillend vet. Zelden me zo ongemakkelijk gevoeld. In restaurants wordt veel kip met rijst geserveerd. In dit onderontwikkeld land bleek de cursus: hoe maak ik een legbatterij" een zeer succesvol ontwikkelingsproject te zijn, dus ook hier geen biolgisch verantwoorde kippetjes die hun hele leven lekker buiten hun kostje bijeen gescharreld hadden zoals ik me dat romantisch had voorgesteld. De kip met rijst was wel goed weg te werken met een lekker pittig sausje. Het schijnt Zhug te heten, maar als het anders is dan hoor ik het wel,toch Bouwe-jan. Ik ben ook benieuwd of dit soort dingen net als pesto in Nederland kantenklaar in Jemen te koop is bij de plaatselijke AH.

Zhug of Jeminitische pepersaus
Ingrediënten:
10 groene chilies
1 bol knoflook gepeld
1 bos koriander
1 theel. rodepepervlokken of naar smaak
1/2 theel. komijnpoeder of hawaji
zout naar smaak
olijfolie

Maak alle ingrediënten fijn in een keukenmachine of blender. Voeg olijfolie toe tot je een saus krijgt. Bewaren in de koelkast.

Lekker bij salades, falafel, stoofschotels en alle andere dingen die wat pit kunnen gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten