dinsdag 26 oktober 2010

Annekee's kweeperen



Dagmar speelde bij Annekee en ze maakten heksensoep van kweeperen die uit de boom in hun tuin waren gevallen. Oma zag me kijken en zei dat ze niet wist of je echt iets lekkers met een kweepeer kon maken. Ik trok de stoute schoenen aan en vroeg of ik er een paar mee mocht. Ik kreeg een hele mand. Bijzondere vrucht die bijzonder lekker ruikt. Op zoek naar recepten werd ik op mijn wenken bediend op een Franse blog.

Gepocheerde kweeperen met vanille

2 kg rijpe kweeperen (een rijpe kweepeer is voornamelijk geel, een beetje bruin van binnen geeft niet) * 160 grams suiker * 1/2 vanillestokje

Schil de kweeperen met een scherp mes. Dit is best lastig, want kweeperen zijn heel hard (niet voor niets een steenvrucht) en het mis glijdt snel weg richting je hand.
Doe de kweeperen in een snelkookpan, met de suiker en vanillestokje en giet er zoveel water bij dat ze net onder zijn. Breng aan de kook en laat 30 minuten koken vanaf het moment dat de pan onder druk is gekomen. Ik koelde de pan af zodat de druk eraf was en de pan open ging. Het vocht kookte nog. Ik deed de kweeperen in potjes samen met het vocht. Het overgebleven vocht kookte ik in tot er soort siroop over was. De kweeperen worden prachtig rood. Vanochtend aten we ze bij de amerikaanse pannekoeken. Ook lekker door de yoghurt.

bron: Chocolate and zucchini

Geen opmerkingen:

Een reactie posten