woensdag 18 april 2012

Pilav van de Pretoriusstraat



Mijn vaste Turkse groenteboer is gevestigd in de Pretoriusstraat: Helal et Gida. Toen ik 24 jaar geleden in Amsterdam kwam wonen ging ik op dezelfde plek ook al boodschappen doen. Na jarenlange afwezigheid, a.g.v. wonen in de Rivierenbuurt en daarna in Zeeburg de Javastraat en de Dappermarkt om de hoek, ben ik nu weer vaste klant. Ik kom er vooral voor de groente en verse kruiden maar je kunt er ook radicchio, snijbiet of wilde spinazie vinden voor de Italiaanse keuken en knoflook, gember en oesterzwammen voor meer Oosters georiënteerde gerechten. Ook belangrijk: je voelt je er veel meer welkom dan in soortgelijke winkels in de Javastraat. Afgelopen zaterdag kocht ik 2 pakken bulgur. 1 soort voor pilav en 1 soort voor köfte. Bij de kassa kreeg ik een tip voor een pilavrecept. Met tomatenpuree, champignons, aardappel, paprika, bouillon en echte boter!! als de tips voor de ingrediënten voor een Turkse pilav ging ik vandaag aan de slag. Een goede dag voor een Turks recept met president Gül op staatsbezoek.

Voor 2 personen
2 aardappelen
½ rode puntpaprika
150 gram kastanjechampignons
1 eetlepel paprikapasta
1 eetlepel tomatenpuree
1 eetlepel echte boter
100 gram bulgur
250 ml bouillon

Snijd de aardappelen in kleine blokjes. Smelt de boter in een braadpan en bak de paprikapasta en tomatenpuree heel even. Voeg dan de aardappelblokjes toe en bak ze lichtjes. Voeg de paprika toe in stukjes en daarna de champignons in blokjes. Roer goed en voeg dan de bulgur toe. Breng op smaak met wat zout. Nog even laten bakken, dan 2/3 van de bouillon toevoegen en met een deksel op de pan zachtjes laten garen. Indien nodig nog wat bouillon toevoegen en laten sudderen totdat de bulgur gaar is.
Deze pilav moet je volgens de mevrouw aan de kassa eten met plat brood. Net zo’n belangrijke voorwaarde als de echte boter. Misschien moet ik toch maar eens de kookboekjes van deze winkel aan mijn verzameling toevoegen.

De foto van Helal et Gida is afkomstig van de website van De Groene Amsterdammer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten