woensdag 7 september 2011

oostenrijkse kuchen met pruimen




Zon, bergen en lekkere kuchen.  Hoe heb ik Oostenrijk zo lang kunnen miskennen. Ik vond het een land voor mensen in een caravan die bij een meertje staan en uit Nederland meegebrachte Douwe Egberts koffie drinken. Vooroordelen, inderdaad. Twee jaar geleden vond ik SüdTirol dat in Italië ligt al zo heerlijk kneuterig. Hoge bergen, vriendelijke Duitssprekende Italianen. bosfeesten en een boerenkeuken. Als je dat leuk vind, dan ben je klaar voor Oostenrijk. En nee dat komt niet door mijn stijgende leeftijd, maar dat zijn de bergen. Die zijn zo mooi. En ze bakken dus ook nog heerlijke kuchen, die wij veel te vaak voorbij liepen omdat we nog maar net aan de wandeling waren begonnen, omdat het wel wat begrotelijk werd met zijn 11-en, omdat de supermarkt gehaald moest worden en nog een paar redenen die ik hier thuis in de regen en wind niet meer begrijp. Nu verlang ik naar bergen en Kuchen! Joke, bij deze een recept van Quetschenkuchen om nog meer heimwee te krijgen, heel erg lekker. Meteen  maken nu er nog pruimen zijn. Ik wacht geduldig op het recept van de Topfenkuchen.
Quetschenkuchen mit streusel

Gistdeeg
* 20 gram verse gist of 2 theelepels instant gist
* 1/8 liter (lauwwarme) melk
* 250 gram bloem
* 40 gram bruine basterdsuiker
* snufje zout
* 70 gram gesmolten boter
* 1 eidooier


Vulling
* 1 beschuit
* 700 gram rode pruimen


Streusel of kruimeltjes
* 60 gram zachte boter
* 90 gram bloem
* 50 gram bruine suiker
* 1 eetlepel vanillesuiker
* 1/2 theelepel kaneel
* 30 gram gehakte amandelen of hazelnoten


Als je verse gist gebruikt deze verbrokkelen boven de lauwwarme melk om op te lossen. De instant-gist kun je gewoon door de bloem roeren. Gemakkelijker, dus dat heb ik gedaan. Dan dus bloem met instant gist, zout, suiker mengen. Daar een kuiltje inmaken, daar giet je de gesmolten boter, de melk en de eidooier in. Doorroeren en dan een glad deeg kneden. Dek af en laat bij kamertemperatuur een half uur rijzen. 
Verwarm de heteluchtoven voor op 160 graden. (elektrische of gasoven op 180 graden)

Daarna het deeg nogmaals kneden en uitrollen op een licht bebloemd aanrecht. Het deeg in een ingevette taartvorm van 28 cm leggen. De rand daarbij omhoogtrekken.
Verkruimel nu de beschuit boven het deeg en verdeel de gewassen, gehalveerde pruimen er over heen. 

Doe de ingrediënten voor de kruimels in een kom en maak kruimels door met je vingers de boter door de droge ingrediënten te verdelen. Strooi de kruimels over de pruimen. Bak ongeveer 40 minuten in het midden van de oven. 



bron: internet maar ik kan 'm niet meer vinden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten