zaterdag 3 december 2016

speculaaskruiden

De eerste surprises zijn af. De kadootjes zijn  binnen waar bij ik zoals zo vaak de halve stad ben afgegaan en nog een keertje extra om het af te leren. Naast mij zit iemand druk te typen, ondertussen vraagt een kind om extra hulp omdat snijden met een stanleymes toch een beetje eng is en dat vinden wij ook. Dat was niet dochter 1 die na een lange week boordevol proefwerken die al meetellen voor het eindexamen, in een uurtje een surprise maakte voor een vriendinnetje die met rode lippenstift deze hunk moest kussen. 
Groot succes onder 17 jaar. En de Friese neefjes onder bezielende leiding van hun technische vader die zo dol is op Sinterklaas dat hij elk jaar zo'n vijf surprises knutselt
En ik, ik ga morgen even de schuur in en hoop  van groot effect en weinig werk.  Met koken heb ik meer geduld. Ook dit jaar maak ik de gevulde speculaas. En omdat ik de reclameman niet nog een keer naar de winkel wilde laten lopen nadat hij al voor één zakje donkere basterdsuiker was geweest, maakte ik de speculaaskruiden maar zelf. Je kunt aan dit mengsel nog gemalen anijs toevoegen.  

Speculaaskruiden
* 8 delen kaneel
* 2 delen vers gemalen nootmuskaat
* 2 delen gemalen kruidnagel
* 1 deel gemberpoeder
* 1 deel kardemom
* 1 deel witte peper (ik gebruikte zwart bij gebrek aan wit)
(1 deel gemalen anijs)

Meng alle specerijen want dat zijn het eigenlijk door elkaar. Als je hele specerijen hebt, dan moet je aan de bak met de vijzel.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten