zaterdag 11 juni 2016

Pasta met andijvie


Binnenkort maak ik de Kung Pao zoete aardappelen want rijst is hier geen probleem. En zoete aardappelen kun je zonder plastic verpakking in de supermarkt kopen. Vanmiddag lette ik nog meer dan anders op de verpakking van groente.  Maar hoe kijkt de bakker als ik met mijn gespaarde broodzakken langs kom? Ik heb er genoeg ;-). Andijvie koop je gelukkig ook zonder plastic en zelf snijden en wassen is echt keukenwerk. Zoonlief ging zingen met het schoolkoor voor de muziekavond van school en dat was mijn kans om verse andijvie te eten. Stamppot rauwe andijvie is een bekend recept maar wie eet er wel eens pasta met andijvie? Je moet er wel een beetje geduld voor hebben. Zeker geen snelle saus maar meer slow cooking omdat de aardappelblokjes langzaam garen. Ik gebruikte deze keer Malta aardappelen, geen ras maar een verzamelnaam voor alle van Malta afkomstige aardappelen. Zelfs het restje was de volgende dag nog heerlijk.

Orecchiette met andijvie

Recept voor twee personen

Ingrediƫnten
8 eetlepels olijfolie
150 gram orecchiette (pasta di Puglia)
4 aardappelen
400 gram gesneden andijvie
2 teentjes knoflook
4 kleine gedroogde chillies
100 gram geraspte Parmezaanse kaas

Bereiding
Schil de aardappelen en snijd ze in blokjes. Plet de knoflookteentjes een beetje met de handpalm. Verwarm de olijfolie in een braadpan en voeg de aardappelblokjes, knoflook en verkruimelde chillies toe. Bak de aardappelen gaar op zacht vuur onder af en toe omscheppen. Kook intussen de orecchiette in ruim water met wat zout gaar. Als de aardappelen gaar zijn de andijvie toevoegen en goed omscheppen zodat de andijvie kan garen (ongeveer 5 minuten). Het gerecht op smaak brengen met een beetje zout. De orecchiette afgieten en mengen met de andijvie/aardappel en serveren met geraspte Parmezaanse kaas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten