woensdag 8 juni 2016

Kung Pao zoete aardappelen

 
Minder plastic gebruiken dat was mijn voornemen in het nieuwe jaar. De overheid hielp en laat betalen voor plastic zakken. Nu nog nee zeggen tegen de prachtige geplastificeerde tasjes waar kleding in gedaan worden en die thuis linea recta bij  het afval gaat.  Je eigen tas meenemen is een vooruitgang maar ik wilde meer. Eerst me zoals wel vaker een tikje dwangmatig geïnformeerd over alle mogelijkheden. Ik las sites zoals nowastenetwork   en het amerikaanse zero waste home . De laatste zegt in een jaar tijd een hoeveelheid afval te produceren dat in een glazen pot kan. Iets wat ik per dag al ruim haal. Op trash is for tossers  zag ik filmpjes waarin de dame cremepjes en zelfs deodorant maakt.  Ik  was even gecharmeerd van het idee waarschijnlijk door hun nog strengere geweten. In mijn huis is het licht uitdoen  al een uitdaging.  No waste is een dagtaak en de dames hebben er ook een businessmodel van gemaakt.
Om de moed er in te houden heb ik een lijstje gemaakt :  'Minder afval doe ik al' en dat maakte me best blij. Op zaterdag haal ik groentes op de markt met mijn speciale take5-groentezakjes waarvan ik twee kocht in  een heel verantwoorde winkel in Antwerpen.. Dat scheelt al die driedubbel verpakte boodschappen. Het bezoek aan een reguliere supermarkt geeft zoveel plastic bakjes dat je direct even naar de plastic heroesbak mag.  De groenteman kijkt er niet meer van op en vult mijn zakjes.  Mijn broer die avant la lettre al zijn lege broodzakken opnieuw liet vullen bij de bakker, volg ik nog niet,  uit valse schaamte ben ik bang. Plastic reduceren is misschien een minuscule druppel op de gloeiende plaat vergeleken met de mammoettankers die hun stookolie in de oceaan laten lozen maar het geeft me een goed gevoel.  Ook met groentes kopen wil ik weleens doorslaan en dan bij thuiskomst zien dat de reclameman de koelkast ook al gevuld heeft met van alles. Deze week alleen maar aan 't denken hoe ik alles op krijg. Vandaag lag er nog een Chinese kool waar ik  snelle kimchi van maakte. De wortels en de paprika ga ik verwerken in een tjap tjoy en van de zoete aardappels maak ik een vegetarische versie van het szechuangerecht Kung Pao met pinda's.  En omdat er dames zijn die niet staan te e springen bij rijst, een rabarbercake als toetje. Missie geslaagd.


Kung Pao zoet aardappelen
Ingrediënten

* een pond zoete aardappelen
* 2 eetl. plantaardige olie
* 4 gedroogde rode pepers
* 5 bosuitjes in ringetjes (groen en wit apart houden)
* 2 teentjes knoflook
* 1 theelepel gehakte gember
* 1/4 cup droog geroosterde pinda's

Saus:
* 1 eetlepel Chinese zwarte azijn
* 1 eetlepel sojasaus
* 2 theelepels hoisin saus
* 2 theelepels chili olie
* 1 theelepel sesamolie
* 1 eetlepel suiker
* 1 theelepel Szechuan peper uit de vijzel

Schil de zoete aardappelen en snijd in hapklare stukken.  Roer de ingrediënten voor de saus in een kommetje door elkaar, roer tot de suiker opgelost is en zet apart.  .Warm de wok op, doe een eetlepel olie in de pan en roerbak de rode pepers ongeveer 30 seconden tot ze donkerder kleuren. Voeg de zoete aardappel toe en roerbak 5-6 minuten tot de buitenkant goudbruin is. Blijf roeren. Maak ruimte in het midden van de pan en voeg de tweede eetlepel olie toe. Voeg hier het wit van de bosui, de knoflook en de gember aan toe en roerbak 30 seconden. Giet de saus erbij en roer alles door zodat alles bedekt is met saus. Je kunt een beetje extra water toevoegen. Laat een paar minuten sudderen totdat de zoete aardappelen net gaar zijn. Voeg de pinda's toe en sudder nog een minuutje. Serveer met de groene bosui bovenop. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten