zondag 6 april 2014

Eten in Ethiopie

Vandaag vanuit Addis Abeba naar Wolisso gereden waar we logeren in de Nagash lodge waar ze allerlei traditionele huisjes hebben gebouwd waar je kunt overnachten. Zeg maar een soort openluchtmuseum zoals het zuiderzeemuseum maar toch leuker dan een gewoon hok. En met veel apen in de tuin en hertjes. Een moederaap van wel 30 cm wist mij zo ver te krijgen om het andere pad te kiezen, ik vond die tanden best eng. Lekker gezwommen en geluierd en nog even naar het stadje gelopen om in een lokaal kroegje een biertje te drinken terwijl het hard regende. Terug in de lodge bestelde grote broer een steak al zat zijn maag al vol met 'kolo' dit is geroosterde gerst die we bij de borrel aten. Ziet eruit als zangvoer dus lekker knagen.  Bij de buurtafel zag ik een gerecht met groene groente dat niet op de kaart stond. In mijn eentje dus aan de 'national dish'.  En vanwege de vastentijd voorafgaand aan Pasen eten ze hier twee maanden lang vegetarisch, niet iedereen maar velen. Ideaal voor mij.  De opgerolde doekjes op de foto zijn de injera. Daarbij werd  shiro geserveerd: gemaakt van kikkererwtenmeel met specerijen en die gomen (boerenkoolachtig gerecht) en een tomatensalade met veel groene pepers en een pittig linzengerecht met veel berbere: het specerijenmengsel. Ik heb me tjokvol gegeten voor nog geen drie euro zei de hollander in deze upscale tikje koloniale maar wel hele leuke plek. Meer eetavonturen volgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten