zondag 27 april 2014

Broccolitimbaaltjes



Dan kan je kookboeken verzamelen (niets gevonden dit jaar op Koningsdag) maar nog regelmatig vraag ik mij af: wat moet ik nu weer koken. In mijn jeugd waren aardappelen vijf tot zes keer per week het basisingrediënt. Zoonlief krijgt gevarieerd mie, couscous, bonen, pasta of bulgur voor zijn neus en durft dan soms nog te zeggen: alweer mie? Vroeger was alles beter is een afgezaagd excuus maar ik kwam zo wel op de gedachte om recepten van langer geleden weer eens in ere te herstellen. Broccolitimbaaltjes zijn tevoren te bereiden en heerlijk met tagliatelle of een andere lintpasta en een gorgonzolasaus.

300 gram broccoli
½ dl slagroom
1 ei
Zout, peper, nootmuskaat
Boter

Snijd de stengels van de broccoli in stukken en kook deze met wat zout eerst twee minuten voordat je de roosjes toevoegt. Giet de broccoli af als deze goed gaar is. Pureer de broccoli in een blender of keukenmachine. Voeg de room en het ei toe en breng de puree op smaak met zout, peper en vers geraspte nootmuskaat.
Vet vier timbaaltjes in met boter. Verdeel de broccolipuree over de schaaltjes en dek ze af met een stukje aluminiumfolie.
Verwarm de oven voor op 160°C en giet een laag kokend water in een braadslee. Zet de timbaaltjes ongeveer 40 minuten in de braadslee.
Stort de timbaaltjes op een bord en serveer met de pasta en saus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten