donderdag 9 januari 2014

snelle kimchi


Ben je al van de kimchi?  Al langer erg populair in de Verenigde Staten waar een grote populatie Koreanen woont. In 2013 zag ik het woord kimchi al vaker langskomen in Nederland dus dat wordt een hit in 2014. Het is een soort zuurkool maar dan koreaans en pittig en niet met witte kool maar met chinese kool. Ik vind het lekker al zit in de kant en klare die je koopt bij de chinese toko vaak vissaus en dat is heel umami (= duur woord voor hartig), maar staat mij snel een beetje tegen. Vegetariërs schijnen dit te vervangen door kelp, maar in deze snelle kimchi wordt daar niet moeilijk over gedaan. Ze laten het gewoon weg. Als je de kimchi op de dag zelf eet is het meer een soort salade vergelijkbaar met schijfjes komkommer in het zuur. Laat je het langer staan, dan wordt de smaak steeds sterker en een beetje gefermenteerd. Als je dat lekker vindt, dan ben je toe aan de echte koreaanse kimchi. Het maken daarvan is een familieaangelegenheid met kilo's kool, veel zout en fermenteren van de potten in het zonnetje. Moet je nog wel even op zoek naar Gochugaru, Koreaanse chilipeper.

Ik heb een keer een halfslachtige poging gedaan met turkse biber omdat dit ook een soort chilivlokken zijn. Het resultaat was heel erg zout, al dat niets te maken met mijn gesmokkel. Ik hou het nog even bij dit recept. Mocht ik vlot vorderingen maken in het koreaans koken, dan komt er een vervolg.

snelle kimchi
ingrediënten:

* 1 chinese kool
* 2 eetlepels zeezout
* 2 bosui
* 1 theelepel geraspte gember
* 2 of 3 teentjes knoflook
* 2 tot 4 eetlepels sambal oelek
*  100 ml rijstazijn
* 2 theelepels suiker

Snijd de chinese kool in dunne repen en doe in een kom. (iets dunner dan ik deed op de foto want dan slinkt de kool sneller voor het betere kimchi-resultaat).  Meng het zout door de kool en giet zoveel water op de kool tot deze onderstaat. Laat ongeveer twee uur staan als je die tijd hebt en anders korter. Snijd de bosui in ringetjes. Maak de knoflook fijn met vijzel of knijper.
Giet de kool af en knijp met je handen een deel van het water eruit. Vermeng de kool met de overige ingrediënten (neem zoveel sambal als je kan hebben, mijn meiden vinden twee eetlepels niet te sterk) en laat minimaal een kwartier intrekken. De volgende dag is de smaak nog iets uitgesprokener.
Serveer bijvoorbeeld bij rijst met tahoe en champignons in zwartebonensaus. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten