zaterdag 9 maart 2013

citroen-maanzaad cake


 Morgen krijgen we sneeuw. Zelfs ik sta niet meer te springen nu ik 15 graden op mijn huid heb gevoeld, nu ik de krokussen zie bloeien en de struiken zie uitlopen. Even naar de Oostenrijkfoto kijken om mezelf te herinneren hoe heerlijk ik sneeuw vind.  Vooral in die hoeveelheden als je lekker een piste af suist. Een week per jaar leven in je skipak en de dag laten bepalen door de keus voor welke piste en hoe we de skischoenen droog en warm kunnen houden. Straks haal ik de snowboots maar weer van boven, morgen mag het kacheltje weer aan.
In Oostenrijk waren wij wellicht één van de weinige Nederlanders die juist voor ze vertrekken boodschappen gingen doen. Ik kocht bijzonder meel, rare pasta en een paar flessen witte Riesling waar de reclameman graag nog een extra doosje van had meegenomen. Helaas,  maar ik nam wel geriebener Mohn mee. Dat is toch ook leuk. Het gebruik van maanzaad in taart en brood is in Oostenrijk heel gewoon, Oost-Europa is vlakbij. Het meeste gebak met maanzaad is intens zonder zoet te zijn. Niet voor iedereens smaak. Op internet vond ik dit recept voor citroencake met maanzaad. Lekker friszoet. Niet de mooiste cake ter wereld, maar het meer-meer geroep vraagt om een herhaling.


Ingrediënten
cake
* 125 gram zachte boter
* 200 gram fijne suiker
* 2 eieren
* citroenrasp
* 200 gram bloem gezeefd
* 1 theelepl bakpoeder
* 4 eetlepels melk
* 50 gram maanzaad geplet

siroop
* sap van 1 citroen
* 75 gram suiker

Verwarm de oven op 160 graden voor hetelucht of 180 als je gasoven hebt. Vet een vorm in. (ik had een ronde vorm van 28 cm of rechthoekig 20*25 cm.)
Roer boter zacht met suiker met mixer tot het een creme is. Voeg daarna één voor één de eieren toe. Voeg de citroenrasp toe. Roer het bakpoeder door de bloem. Zeef dit boven het botersuikereiermengsel en roer door.  Voeg melk toe en voeg als laatste de maanzaadjes toe. Verdeel het beslag over de vorm en zet 40-45 minuten in de oven tot een satehprikker er schoon uitkomt.

Roer ondertussen de overige suiker door het citroensap. Prik met de satehprikker meer gaatjes in de cake en verdeel het suikercitroenmengsel over de nog warme cake.

1 opmerking:

  1. Ik heb hem vandaag gemaakt, hij was heerlijk! Dankjewel voor het leuke recept en het leuke verhaal.
    Lieve groetjes,
    De meiden van de Molslaan

    BeantwoordenVerwijderen