donderdag 3 januari 2013

risotto met rode biet en geitenkaas


De meiden zijn uit logeren, de reclameman naar kantoor en ik zit met de oliebollen die over zijn. Nog even mijn best gedaan, maar het is nu wel klaar. Ook de koelkast moet nog leeg gegeten. Er staat nog slagroom, maar die kan nog even. Verder een restje rode kool, knolselderij, selderij, sla, kerstomaatjes, bietjes, geitenkaas en münsterkaas en doperwten. De zuurkool en de munsterkaas laat ik nog even liggen om zuurkoolflapjes te maken. De gekookte biet deed ik in blokjes door de risotto met de geitenkaas. Voor een groen accent de doperwten en het restje peterselie toegevoegd, al zou een handje rucola mijn voorkeur hebben, maar dat was al op. De risotto met sla met die kersttomaten stond klokslag 6 uur op tafel en daarna rennend naar de film "Jagten" om goed te genieten van een kinderloze avond en mooie maar heftige film met de niet te versmaden Mads Mikkelsen.     

ingrediënten:
* sjalotje of rood uitje
* olijfolie
* teentje knoflook
* snufje tijm 
* 200 gram arboriorijst of andere ronde korrel rijst\
* ongeveer 1 liter bouillon van een blokje
* gekookte rode biet, geschild en in blokjes
* klontje boter
* scheutje balsamico
* zout en peper
* iets groens bij voorkeur  rucola of vers bietengroen 
* geitenkaas

Bereidigswijze:
Snipper het sjalotje en fruit in de olijfolie. Voeg knoflook en tijm toe en fruit mee. Voeg rijst toe en roer tot korrels glanzen. Voeg deel voor deel de bouillon toe en laat zachtjes pruttelen tot elke keer de bouillon is opgenomen. Roer vaak of nog beter de hele tijd maar dat krijg ik nooit voor elkaar. Voeg na een kwartier de rode biet toe. Als na 20 à 25 minuten de rijst bijna gaar is, roer je het klontje boter, de balsamico toe. Breng op smaak met zout en peper. Roer de rucola of ander groen er door. Serveer met de geitenkaas in blokjes. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten