zondag 5 februari 2012

lauwwarme salade van rode kool


Instant gelukkig word ik van de winter in Nederland. De koude vrieslucht met de blauwe luchten, de dikke sneeuwvlokken die bleven liggen. Sleetje rijden op een plastic pannenkoek. Schaatsen op een klein meertje met de rest van de buurt. Zelfs het geklaag over de NS kan mij niet lang genoeg duren. Nog minstens een week vriezen te gaan. Dus die schaatstocht gaat ook nog lukken. En wat eet je dan. Net als de rest van Nederland deze week achter de boerenkoolstampot gezeten. In stijl gevolgd door snert, zuurkoolschotel en hutspot dus vandaag iets anders dan een standaard winterrecept. De halve rode kool uit de koelkast verwerkte ik vanavond in een lauwwarme salade. Een aanrader. 



Lauwwarme salade van rode kool
Ingrediënten:
* 2 eetl. olijfolie
* 1 rode ui
* een halve rode kool
* 1 groene, frisse appel
* 1 theelepel verse rozemarijn
* een handvol gouden rozijnen
* 2 eetlepels balsamicoazijn
* klein handje walnoten of geroosterde hazelnoten
* zee zout

Snipper de uit fijn en fruit in de olijfolie. Snijd de kool fijn met een groot,scherp mes. Voeg toe aan de ui en roerbak een minuutje. voeg de rozijnen, de fijngehakte rozemarijn en de appel toe. Roer door. Voeg zout en de azijn toe. Haal van het vuur want de kool gaart nog door en een salade is bij voorkeur nog een beetje knapperig. Hak de noten fijn en roer door de salade. Proef of er nog een beetje azijn of zout door moet.

bron: ergens op internet, als ik 'm weer tegenkom, noteer ik 'm subiet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten