vrijdag 15 april 2011

Pasta met tuinbonen, oregano en pecorino

 
Een mooie lente met veel zon. Dit jaar geen zeeën van tijd om er van te genieten. Er wordt weer gewerkt. Misschien vanzelfsprekend voor jullie,maar ik was even vergeten hoeveel tijd dat kost,werken. Niet alleen kom ik niet toe aan luieren in de hangmat, ook heb ik ook veel minder tijd om te koken. Mijn interesse voor snelle recepten is er wel significant (p< 0,05) (sorry, dat schoot er uit,  tijd dat ik weer eens iets aan statistiek ga doen geloof ik) door toegenomen.  De kruiden in mijn kruidentuintje floreren wel van de zon. De peterselie heeft zichzelf  dit jaar uitgezaaid , de munt woekert lekker door, de salie krijgt nieuwe blaadjes na wat wild snoeiwerk. De snelste groeier is de oregano. Zonnig en droog daar houdt dit kruid van. Veel gebruiken dus. Ik maakte pasta waarbij ik verse en droge oregano gebruikte. Supersnel met een pot tuinbonen, maar straks nog lekkerder met verse tuinbonen. In plaats van pecorino kun je ook geitenkaas gebruiken. Had ik niet in huis en maakt het smeuïg.  

Farfalle met tuinbonen, oregano en pecorino
nodig: 
* 500 gram farfalle
* 5 eetlepels olijfolie
* sjalot of klein uitje
* flinke handvol verse oregano
* flinke theelepel droge oregano
* grote pot tuinbonen of  1 kg verse tuinbonen in de peul
* 50 gram pecorino 
* zout en peper
* scheut extra vergine olijfolie

(Dop de tuinbonen en kook ze in water met een scheut melk in ongeveer een kwartier gaar). Laat de pot tuinbonen uitlekken. Zet water op voor de pasta. Snipper de sjalot fijn. Fruit in een koekenpan met olijfolie. Was de verse oregano, droog in de slacentrifuge (noem je zo'n ding echt zo of is het sladroger), hak de oregano fijn en voeg zowel de verse als de droge oregano toe aan de ui. Pas op dat het niet verbrandt. Als het water kookt, kun je de farfalle gaarkoken. Voeg de uitgelekte tuinbonen toe aan het ui/oregano mengsel en warm ze op. Giet de pasta af maar bewaar een beetje kookwater. Voeg de pasta toe aan het tuinboonmengsel. Roer de helft dan de pecorin er door. Als het er erg droog uitziet, kun je een beetje kookwater toevoegen zodat de pasta goed mengt met de rest. Breng op smaak met peper en zout en een scheut extra vergine olijfolie. Serveer met de rest van de kaas en een een frisse salade. Bijvoorbeeld rucola met gebakken champignons en een sherryazijndressing.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten