maandag 31 januari 2011

Aubergine-tomaatsalade uit Jemen


Het lekkerste brood ter wereld. Zo herinner ik het me. In Jemen heet het goebz en wordt vers uit de oven geserveerd bij een ontbijt van bonen (foul) en eieren. Zacht, geurend en ik meen me het geluid te herinneren als je met je hand er een stuk aftrekt om de bonen op te scheppen. Dit weekend maakte ik een soort platbrood met nigellazaadjes. Best lekker, maar niet lekker genoeg. Ik blijf het proberen en als mijn mond de hemel proeft dan krijg je het recept. De foul erbij was wel weer heel lekker en ook de Jeminitische salade deed het goed. De reclameman heeft de jeminitische pepersaus ontdekt op tosties, dus was blij verrast dat het ook door de salade ging. Om de meiden niet af te schrikken, maakte ik het niet al te heet met een theelepel zhug, maar als je van pittig houdt is meer nog lekkerder.

Aubergine-tomaat salade

* 1 grote aubergine
* 2 tomaten
* 2 eetl tomatenpuree
* flinke snuf zout
* 1 theel. zhug
* citroensap
* scheut olijfolie
* verse koriander

Was de aubergine en prik 'm in met een vork. Doe de oven aan op 220 graden. Leg de aubergine op een rooster met een bakplaat eronder om druppels op te vangen. Bak de aubergine ongeveer 35 minuten tot hij heel zacht is.

Snijd de auberinge door midden en snijd het vruchtvlees los. Gooi de schil weg en snijd het vruchtvlees in stukken of prak het. Hak de tomaat in kleine stukjes en meng met de aubergine. Voeg de tomatenpuree, zout en zhug toe. Voeg naar smaak een beetje ciroensap en olijfolie toe. Laat even staan om de smaken te vermengen. Bestrooi met fijngesneden koriander.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten