zondag 17 oktober 2010

pastinaaksoep met gepofte knoflook



Een paar jaar geleden vroeg Karin mij waar ik pastinaken kocht. Zij had een engels recept waar ze in gebruikt werden. Vergeten groenten, waren 't. Nu liggen ze bij de Dekamarkt,dus horen de pastinaken er helemaal bij. Het is een inheemse groente die heel vroeger in plaats van aardappelen werd gebruikt in de stamppot. Dat zal dan wel een zoete stamppot zijn geweest, want de smaak van pastinaak is licht zoet. Het leuke van inheemse groente is dat ze het goed doen op de moestuin. Voor het eerst dit jaar gezaaid en een paar kilo geoogst. Sommige mooi recht, net als in de winkel maar ook een paar monsters die lijken op creaties van Steven Spielberg. Als je goed naar de foto kijkt, beweegt ie zijn poot. Volgend jaar zal ik de grond waar ik de pastinaken in zaai, beter bewerken zodat ze allemaal mooi recht worden. Karin gebruikte ze dus in een Indiase rijstschotel, ik heb ze vorig jaar vaak in winterse Thaise curry gebruikt. Op internet kwam ik een recept tegen voor pastinaakpuree met knoflookboter. Mij leek soep wel lekker, dus heb ik dat recept een beetje aangepast. De kleur van de soep was een beetje saai, maar het was wel lekker.


Pastinaaksoep met gepofte knoflook
nodig: 500g pastinaak * ui * 1 liter bouillon * zout/peper * olijfolie * halve bol knoflook * rozemarijn

Verwarm de oven voor op 200ºC. Doe de knoflookteentjes met de olie in een ovenschaaltje, zet ze in de oven en pof ze 10-15 min. Laat de teentjes iets afkoelen en knijp ze dan uit de velletjes. Prak ze met de fijngesneden rozemarijn, zout en peper door de boter.
Fruit ondertussen een gesnipperde ui in olijfolie en voeg de in stukken gesneden pastinaak toe en met een paar takjes rozemarijn. Roer een paar keer en voeg 1 liter bouillon toe en breng aan de kook. Kook tot de pastinaak goed gaar is in ongeveer 15 minuten. Roer de soep fijn bij voorkeur door een roerzeef, maar als je die niet kunt vinden zoals ik dan kan het ook met de staafmizer. Breng op smaak met zout en peper. Doe in kommen en besprenkel met een straaltje knoflookboter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten