donderdag 7 oktober 2010

pasta met witlof en blauwe kaas

Wie kent het blad "Sla" nog? Het verscheen vanaf 1997. Eindelijk een blad vol lekkere vegetarische recepten zonder de sfeer van boekweit, gierst en linzen. Sla hielp eten zonder vlees van zijn mutsigerheid af. Later kwamen daar de veggies in pumps bij en hipper dan dat gaat eten zonder vlees ben ik bang niet worden. Van iets lekkers afzien, is gewoon niet zo gemakkelijk, vind ik ook zelf.
De Sla kwam ik tegen onderop de stapel ze weer in de wc. Het grappige is dat één van de redacteuren nu mijn buurvrouw is. Ze eet nog steeds geen vlees. Een van de recepten uit de allereerste Sla staat nog steeds in mijn top 5. Gemakkelijk, de ingrediënten zijn goed te bewaren en als je het niet te vaak eet, ook erg lekker.
In het originele recept gebruiken ze groene tagliatelle, ziet er best leuk uit. Wij eten het met gewone tagliatelle, spaghetti, penne, fusili, wat er maar in huis is. Ook gaat er 2 dl witte wijn door de kaassaus. In 1997 had ik nog een kinderen en liet ik de wijn al weg en nooit gemist. Witte wijn in een glas erbij, vind ik wel erg lekker.



pasta met witlof en blauwe kaas

nodig voor 4 personen:
pond pasta * 1 pakje houdbare room * 1 pakje gorgonzola of andere blauwe kaas * 4 stronkjes witlof * pijnboompitten * scheut olijfolie


Zet water op voor de pasta. Maak de witlof schoon en snijd in de lengte door midden zodat de witlof niet uit elkaar valt. Snijd de helften opnieuw in de lengte in drieën of vieren afhankelijk van de dikte. Verhit de olijfolie in een koekepan en bak de witlof eerst op hoog vuur, zodat de witlof een beetje karameliseert en daarna op iets lager vuur beetgaar. Strooi er een beetje zout over. Verwarm ondertussen de room zachtjes in een steelpan en laat een beetje inkoken. Voeg de blauwe kaas in blokjes toe en roer tot het een gladde saus is. Rooster de pijnboompitten op zacht vuur. Mochten ze verbranden (terwijl je even iets anders deed), gooi ze dan direct weg want verbrande pijnboompitten zijn heel erg vies!

1 opmerking:

  1. He dat is grappig om een cover van Sla! op jouw blog tegen te komen! Jammer eigenlijk dat het niet meer bestaat. Er zijn inmiddels genoeg (online) opvolgers, maar toch...

    Enne.... mooie keuken!

    Groetjes, Jannemieke

    BeantwoordenVerwijderen