dinsdag 7 september 2010

chutney van groene tomaten


"Een auto stond tot zijn wielen in het water op het prins bernardsplein en ik dacht gassen want als de motor afslaat dan loop ik vast" "Het water liep zo de meeuwerderweg af, tja dat krijg je als je op het eind van de hondsrug zit en en al het water uit drente en groningen naar het laagste punt stroomt". Als ik mensen spreek, gaat het verdacht vaak over het weer. Worden we oud en vinden we het weer nu een leuk gespreksonderwerp of is het toch extreem weer. Volgens de weermannen niet en als je bedenkt dat Nederland vroeger een soort moeras was, zullen ze wel gelijk hebben dat al die bakken regen erbij horen. Mijn moestuin leek in ieder geval op een moeras met zo'n zuigend geluid als je laars in de bodem verdwijnt. De sperziebonen verschimmelen, de borlottibonen heb ik geruimd. De courgettes blijven groeien met zoveel vocht en af en toe een zonnetje. De tomaten worden helaas niet rood, de bladeren zien er verlept uit. Je ruikt de rot. Schijnt een gevolg zijn van de aardappelziekte die de tomaat aantast bij vochtig weer. Dus zoete rode tomaten van eigen land kan ik vergeten, maar kan ik wat doen met groene? Op internet kwam ik groene tomatenchutney tegen. Bedacht in Engeland waar het ook veel regent.


groene tomaten chutney
nodig: 1 kg groene tomaten * 1 cup rozijnen * 2 of 3 uien * 1,5 cup lichtebruine basterdsuiker * 1 theel zout * 1,25 cup cider azijn * 1 theel chilipoeder * 1 eetlepel gember *

Snijd de tomaten in stukjes en doe ze in de pan met specerijen, azijn, rozijnen en suiker. Breng aan de kook en laat 50 minuten onder af en toe roeren koken.

Kook ondertussen verschillende glazen potjes met metalen deksels ongeveer 10 minuten uit in kokend water en laat ze op een theedoek uitdruppen. Vul de potten tot 1 cm onder de rand en zet ze omgekeerd weg.
Chutney ongeveer twee weken laten rijpen. Lekker bij oude kaas, indiase maaltijden, falafal en nog veel meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten