maandag 30 augustus 2010

Pluk de courgette jong


De eerste courgette van het jaar heb ik juni nog bezongen.. Met de dinosauruscourgettes die ik na 3 weken vakantie op de moestuin tegenkwam, was ik al minder blij. De gele heb ik ingemaakt (recept september 2009), maar de kast is nu wel vol.

Ook heb ik sindsdien een paar liter soep gemaakt, gewone en thaise met citroengras en limoenbladeren (zie recept september 2009). Deze ligt in de diepvries te wachten op courgetteloze tijden, zodat de waardering omhoog gaat. En ondanks de plensbuien blijven er courgettes komen: ronde, gele, turkse en groengestreepte van de Sandras. Om de productie wat in te tomen, heb ik ze dit keer heel jong geplukt met bloem.

In italië worden ze zo verkocht op de markt en in de winkel en dan betaal je er meer voor dan voor zo'n grote. Zo lieflijk met bloem is het meer een delicatesse dan die waterige grote jongens.

Ik heb de courgetjes op hoog vuur kort gebakken in olijfolie en daarna bestrooid met een beetje zout. Ze zagen er heel mooi uit op het bord, maar de iets grotere waren nog een beetje hard en dat werd niet gewaardeerd door de dames. Nog even gezocht op internet hoe de italianen het doen. Door een beslagje heen en dan frituren, kwam ik tegen. De hoge temperatuur zal de courgette waarschijnlijk sneller garen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten