zaterdag 5 juni 2010

Welkom met lege handen

Je gaat op bezoek en je neemt iets mee. Zo hoort het. Wij gingen op bezoek bij Sicco en die heeft een hekel aan de rotzooi die mensen meenemen. Meuk noemt hij het. Denk aan badzouten, fotolijstjes, beauty-verwenpakketjes en boekjes. Hij heeft zelfs een site opgericht www.welkommetlegehanden.nl

Geweldig initiatief dus ga eens kijken op de site. Het spaart niet alleen het milieu maar ook je stemming. Ik ga graag op bezoek en feestjes sla ik ook niet af, maar met lege handen aankomen is ook zo wat, vooral als diegenen zelf altijd met van die lieve, leuke, originele attenties aankomen. Met kinderkadootjes kan ik nog wel eens raak uit de hoek komen (makkelijk, je kijkt gewoon wat in de smaak valt bij je eigen kinderen), maar ik ontbeer het talent voor leuke attenties voor volwassenen. Niets erger dan door de stad lopen op zoek naar iets leuks en het liefst nog origineel ook!?! Daarbij komt dat iedereen alles al heeft. Nu ik in mijn zelfgemaakt-fase zit, (is een heuse trend maar daar een andere keer over), geef ik zelfgemaakte jammetjes of ingemaakte courgette. Die kun je opeten en dan is het weg of staan ze misschien toch ook achterin de koelkast ruimte in te nemen totdat je na een schoonmaak je afvraagt of het nog wel goed is? Dus ik weet niet of dit idee Sicco's Leuk top 10 haalt. Dan maar een taart, die moet je direct opeten en dat lukt zeker als wij degenen zijn die op bezoek komen. Toch nog volle handen dus, zoals het hoort.....



galettedeeg: 2 cups bloem * 5 eetlepels suiker * 1/4 theelep. zout * 180 gram koude boter * 1 eetlepel koud water

rabarbervulling: 700 gram rabarber * 3/4 cup suiker * geraspte schil van een sinaasappel * 2 bolletjes stemgember kleingesneden * 2 eetlepels bloem

Voor het deeg roer je de droge ingrediënten door elkaar. Snijd de boter in kleine stukjes en meng die met je vingertoppen door het deeg tot ze heel klein zijn geworden. Voeg het water toe en maak een bal. Laat een kwartier in koelkast rusten.

Snijd de rabarber in stukjes, meng met de andere ingrediënten en laat een kwartiertje staan.

Verwarm de oven op 175 graden.

Rol het deeg uit tot een dunne plak, vouw in vieren en leg op een met bakplaat met bakpapier. Verkruimel een beschuit in het midden. Schep de rabarber met een schuimspaan midden op het deeg en vouw de randen er over heen zodat het er lekker rustiek uitziet. Bak ongeveer 40 minuten maar kijk na 30 minuten even of de taart niet te bruin wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten