woensdag 30 juni 2010

Bloemen op om te eten


Ga je ergens logeren en dan eten ze sla met bloemen. Iris hield het feloranje bloemetje vast, keek er aandachtig na en vroeg voor de zekerheid "kun je die echt opeten?". Ondanks het "ja echt" uit 4 monden, aarzelde ze nog even voor ze 'm dapper in haar mond stak. "Lekker" hoorde ik toen. Bloemetjes op de sla in plaats van tomaten, het ziet er leuk uit. De volgende dag sloeg de schrik me even om het hart toen ik de mooie roze bloemen van het vingerhoedskruid zag. Het zou toch niet dat die meiden die ook eens gaan proberen. Dus toch maar gewaarschuwd dat niet elk bloemetje eetbaar is en sommige zelfs giftig. "Kan je daar dan dood van gaan?". Dat zou kunnen, maar de hartrimtestoornissen die je van dat vingerhoedskruid kunt oplopen, lijken me al niet zo leuk. Welke bloemen kun je wel eten? De oranje bloemen van de oostindische kers dus Ook de bladeren van deze plant kun je eten, beetje pittig. De zaden schijn je te kunnen inleggen in zuur als een soort kappertjes. Dat zoek ik nog eens op. Ook de blauwe bloemen van de borage kun je eten. Ze hebben een frissige, komkommerachtige smaak. De oranje blaadjes van de goudsbloem lijken me ook leuk in de sla, al zijn ze beroemder voor hun geneeskrachtige werking. En dan zijn er nog de dilleschermen, de vlierbloesemschermen en de rozenblaadjes maar de laatste twee zijn voor zoete gerechten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten