dinsdag 23 maart 2010

Voorjaarsschoonmaak



Het is lente, de zon schijnt, en het is bijna pasen. In de tijd van onze oma's en ouderwets ingestelde moeders was dit de tijd voor de grote voorjaarsschoonmaak. Alle kamers werden aangepakt, gordijnen gewassen, muren gewit. Lijkt me een heerlijk idee, dat het hele huis schoon en opgeruimd is en daarna mogen de meiden alleen nog buitenspelen zodat het nooit meer vies wordt. Dat wordt dus niets, maar ik kreeg wel het idee om de voorraadkasten uit te mesten. De ingemaakte courgette en de zelfgemaakte jammetjes moeten op voordat er nieuwe komen. Als vegetarier eet ik meer dan gemiddeld peulvruchten, maar oude worden niet meer gaar dus die probeer ik nu ook op te maken. Zo aten we chili sin carne met bonen die ik vorige zomer in Italie heb gekocht. Ook heb ik de Lakahillo jam uit Finland opengemaakt, dit is jam van een soort gele bramen die alleen boven een bepaalde breedtegraad groeien. Ook vond ik in de kast nog dadels uit Jemen en uit Oman. Familieleden denken bij mij heel terecht daqt ik graag lokaal voedsel als souvenir krijg. Ik heb een dadeltoetje gemaakt met kwark en oranjebloesemwater waar de meiden van gruwden en ik zelf ook maar zozo vond dus die schrijf ik niet op. Wel in de smaak viel het bananen brood waarbij ik maar niet meer heb verteld dat er ook dadels in zaten. Zonder kan ook, maar erg lekker. Het is een prima recept als de bananen bruine plekken hebben. Deze worden pertinent geweigerd door mijn kieskeurige meiden.

Verwarm de oven voor op 150 graden
nodig: 4-5 eetlepels zachte boter * 2 eieren * 2 rijpe bananen * 2/3 cup sugar

Gebruik een stamper om de bananen te pletten. Mix de boter met de suiker met een mixer voor een paar minuten. Doe één voor één de eieren er door. Doe de gestampte bananen er door. Kleine stukjes banaan mag, maar het is de bedoeling dat het een soort babyvoeding wordt.

Meng in een andere kom: 1 1/2 cup bloem * 1/2 cup volkorenmeel * 3/4 theel. zout * 1/2 theel. baksoda * 1/4 theel. bakpoeder * (1/2 theel. kaneel) * 1/2 cup dadels in kleine stukjes

Vermeng de droge en natte ingrediënten.

Giet het beslag in een ingevette cake of broodvorm en bak tot een sateprikker er droog uitkomt. IIn een heteluchtoven duurt dit ongeveer 40 minuten. Laat 5 tot 10 minuten afkoelen voordat je het brood stort. Daarna verder laten afkoelen. Het brood is zowel warm als koud lekker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten