dinsdag 20 oktober 2009

walnotensaus

Van Karin en Laurens kreeg ik een zak walnoten van eigen boom uit hun geweldige tuin. Mooie vrucht is het eigenlijk. Lekker door de rucolasalade maar ook in walnotensaus voor de pasta. Kun je een avond van tevoren al klaarmaken zodat je 's avonds als je gehaast thuis komt alleen nog pasta hoeft te koken en een snelle salade klaar te maken. Het recept heb ik uit Mark Bittman: How to cook everything vegetarian gehaald en iets je aangepast. Dit is momenteel mijn favoriete kookboek. Dik en veel met leuke lijstjes hoe je nog nog meer variaties kunt maken. Het boek is ook beschikbaar in een Nederlandse vertaling als "De dikke vegetarier". Vertaald heb je minder last van die rare cups en ounces en Fahrenheit temperaturen. Ook heb ik me weleens suf gedacht over wat Chard nu toch is (snijbiet). En van turnips weet ik het nog steeds niet zeker wat het is. Ik dacht koolraap, maar volgens mijn engelse buurman is het toch iets anders. Goed de walnotensaus



ingrediënten: 2 sneetjes witbrood zonder korst, 125 ml melk, 300 gram ongepelde walnoten (of 150 gram kant en klaar), 1 teentje knoflook, 50 gram parmezaan, 2 theelepels verse marjoraan (variant op oregano) of halve theelepel gedroogd, 125 ml olijfolie, zout, versgemalen zwarte peper



Week het brood in de melk. Kraak de noten. Maal de walnoten, het fijngesneden teentje knoflook, de kaas en majoraam in een keukenmachine. Voeg ondertussen in delen de olijfolie toe totdat een dikke pasta is ontstaan. Knijp het brood uit en voeg toe aan de massa. Deze wordt erg dik nu. Voeg de melk waar het brood in geweekt heeft toe en zoveel water tot je de consistentie van een saus krijgt. Maak het niet te dun, want je kunt ook nog wat kookwater van de pasta toevoegen om de juiste dikte te krijgen en dan plakt het beter aan de pasta. Breng de saus op smaak met zout en peper.



Deze saus hebben wij gegeten met een korte pasta. Volgens alle boeken is hij vooral erg lekker bij aardappelgnocchi en gevulde pasta.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten